1 00:00:02,770 --> 00:00:09,160 dan vraag ik eerst even, of u zich even voorstelt. Dus ik spreek met.. 2 00:00:10,610 --> 00:00:19,670 ik ben ehm, Co Kleisen, geboren in het jaar 1925, wonend in Rijswijk 3 00:00:19,670 --> 00:00:21,740 en ehm, geboren waar 4 00:00:21,740 --> 00:00:28,780 ik ben geboren in Apeldoorn, waar mijn vader, toen, student 5 00:00:28,780 --> 00:00:32,500 was aan de christelijk gereformeerde theologische school 6 00:00:32,500 --> 00:00:34,999 u-huh dus uw vader is uiteindelijk dominee ehm, geworden 7 00:00:35,000 --> 00:00:36,150 hij is dominee geweest 8 00:00:36,900 --> 00:00:39,690 en het gezin waar, dus u groeide op in een christelijk gereformeerd gezin 9 00:00:39,690 --> 00:00:39,856 juist 10 00:00:39,857 --> 00:00:40,690 hoeveel kinderen waren er 11 00:00:40,690 --> 00:00:41,820 zeven 12 00:00:42,090 --> 00:00:43,650 en waar zat u 13 00:00:43,650 --> 00:00:48,170 ik was ehm, de op een na oudste 14 00:00:48,170 --> 00:00:48,510 oké 15 00:00:48,510 --> 00:00:51,760 en de broer die op mij volgde is een jaar of vier 16 00:00:51,760 --> 00:00:55,710 geleden maar verder leven al mijn broers en zussen nog 17 00:00:55,800 --> 00:01:00,150 oké. En ehm, u bent al opgegroeid ook echt in Apeldoorn, of snel verkast 18 00:01:00,150 --> 00:01:05,390 nee ehm, kijk, ja mijn vader is predikant geworden in Vlissingen, en daar heb ik dus 19 00:01:05,390 --> 00:01:13,078 zeg maar mijn leeftijdsperiode van mijn zesde tot twaalfde, tot dertiende doorgebracht. 20 00:01:13,079 --> 00:01:14,517 Dus lagere schooltijd 21 00:01:14,930 --> 00:01:15,890 oké 22 00:01:15,890 --> 00:01:21,190 en toen ehm, verhuisde mijn vader naar Boskoop en ben ik naar het gymnasium in Gouda en later 23 00:01:21,190 --> 00:01:29,770 naar christelijk lyceum in Alphen aan den Rijn gegaan waar ehm, dus ehm, voor de afdeling gymnasium 24 00:01:31,320 --> 00:01:36,160 en ehm, het gezin, het christelijk gereformeerde gezin Kleisen, waar stond dat politiek? 25 00:01:36,160 --> 00:01:37,369 Was dat ARP of CHU 26 00:01:37,310 --> 00:01:41,180 dat is een goede vraag, want de vraag wordt gesteld vanuit de wetenschap 27 00:01:41,180 --> 00:01:45,010 dat de christelijk gereformeerde kerk twee richtingen heeft, tegenwoordig 28 00:01:45,010 --> 00:01:48,510 meer, zegt mijn enige christelijk-gereformeerd gebleven broer. 29 00:01:48,810 --> 00:01:53,440 Ehm, namelijk een ehm, zeg maar zware richting en een lichtere richting. 30 00:01:53,440 --> 00:01:58,200 Mijn vader was een heel nuchter mens, en ehm, die had met het 31 00:01:58,200 --> 00:02:01,600 zware dus niets, hij mocht in die zware gemeente ook niet preken. 32 00:02:02,250 --> 00:02:07,720 Dat is nooit gebeurd. En ehm, mijn vader had eigenlijk een eenvoudig geloof. 33 00:02:08,000 --> 00:02:12,950 Ehm, als ik het nou een beetje populair zeg, dan heb ik het gevoel 34 00:02:12,950 --> 00:02:15,572 dat hij eigenlijk wel iedereen de hemel gunde en dat hij daar ook 35 00:02:15,970 --> 00:02:20,550 eigenlijk wel gemakkelijk in geloofde mits je natuurlijk ehm, geloofde. 36 00:02:20,550 --> 00:02:22,700 Mits je geloofde in Christus 37 00:02:22,870 --> 00:02:26,410 en was hij, waar stond hij politiek 38 00:02:26,410 --> 00:02:26,477 AR 39 00:02:26,478 --> 00:02:26,950 hij was wel AR 40 00:02:26,950 --> 00:02:29,519 absoluut. Hij was lid van de kiesvereniging 41 00:02:29,180 --> 00:02:33,130 en kon hij zich ehm, onder die hem, laten we zeggen 42 00:02:33,130 --> 00:02:35,560 stoere mannenbroeders kon hij zich, voelde hij zich thuis 43 00:02:35,980 --> 00:02:41,541 ja. Mijn vader had overigens meer op met ehm, hervormden, dan met gereformeerden. 44 00:02:41,542 --> 00:02:46,400 Dat doe ik nou weer logisch hè, dat ehm, wat het 45 00:02:46,400 --> 00:02:51,270 dichtste bij is, daar is de grootste afstand mee, ehm.. 46 00:02:51,270 --> 00:02:55,753 dus Abraham Kuyper was niet, laten we, was niet de grote held? 47 00:02:55,754 --> 00:02:56,680 Wat je wel bij gereformeerden wel eens hoort hè (Kleisen: nee) de bekende.. 48 00:02:56,680 --> 00:02:58,702 nee, maar ja het is natuurlijk toch ehm, zeker in die tijd is het 49 00:02:58,702 --> 00:03:03,185 een kerk geweest die sterk aanleunde tegen de gereformeerde kerken. 50 00:03:03,185 --> 00:03:09,560 Hè ehm, ik heb ook wel het gevoel dat ehm, ehm, ja wat je dan 51 00:03:09,560 --> 00:03:13,720 catechisatie hoorde, dat dat een beetje kwam uit gereformeerde kring. 52 00:03:14,000 --> 00:03:16,190 Bijbelbeschouwing en allerlei dingen 53 00:03:16,190 --> 00:03:19,260 welke theologen? Denkt u dan? Bavink of zo of.. 54 00:03:19,260 --> 00:03:24,490 ehm, ehm, natuurlijk Bavink meer dan ehm Abraham Kuyper hè? Kijk Abraham Kuyper met 55 00:03:24,490 --> 00:03:28,910 zijn veronderstelde wedergeboorte daar ehm, moest mijn vader dus niets van hebben. 56 00:03:29,940 --> 00:03:33,320 Maar ja, kijk mijn vader was natuurlijk puur orthodox 57 00:03:34,680 --> 00:03:36,420 ja 58 00:03:36,420 --> 00:03:44,177 en dat is hij uiteraard tot zijn dood, toen hij, 1980 ongeveer, dacht in 1980, is dat zo gebleven 59 00:03:43,150 --> 00:03:47,810 en u, ehm, groeide dus eigenlijk op als jongen in de crisistijd? 60 00:03:49,370 --> 00:03:53,320 Hè dus in ehm (Kleisen: ja) geboren 1925 wat u zegt (Kleisen: ja). Ehm, hoe, hoe die 61 00:03:53,320 --> 00:03:58,708 die crisistijd is daar iets van achtergebleven bij de jonge Kleisen, de jonge Co Kleisen 62 00:03:58,330 --> 00:04:02,121 ehm, nou zeer zeker wel, kijk wij woonden in Vlissingen en ik herinnerde 63 00:04:02,122 --> 00:04:05,940 mij nog héél erg goed, de 1 Mei-optochten, van de socialisten. 64 00:04:05,940 --> 00:04:08,790 Want het was een fabrieksstadje, de Schelde. 65 00:04:08,790 --> 00:04:12,630 En dat was een ehm, werf die ehm, Vlissingen was de Schelde. 66 00:04:12,630 --> 00:04:16,550 Er was verder in Vlissingen niets er was natuurlijk een middenstand maar de 67 00:04:16,550 --> 00:04:20,850 rest, het waren arbeiders of mensen die op kantoor werken bij de, bij de Schelde. 68 00:04:20,850 --> 00:04:29,623 En ehm, ehm, ja rode vlaggen, en ehm, wat ik me ook herinner is dat er een ehm, man was, een 69 00:04:29,623 --> 00:04:35,910 pianist, die zijn brood in zijn vak niet goed kon verdienen en die had zijn piano op een handkar 70 00:04:35,910 --> 00:04:44,200 gezet, en dan ging hij iedere dag ging hij met die handkar op die piano bespelen en ehm, dan 71 00:04:44,200 --> 00:04:48,930 riepen we hij was socialist dat wisten wij dan riepen we: “hé Willem, speel nog eens het 72 00:04:48,930 --> 00:04:55,050 Wilhelmus!” (grinnikt) En dan ja, dan werd hij natuurlijk nijdig en dan, daar waren wij op uit. 73 00:04:55,050 --> 00:05:00,622 Maar ehm, de armoede, dat is echt niet te geloven meer in deze tijd hè? Er zaten twee meisjes 74 00:05:00,810 --> 00:05:06,400 in mijn lagere schoolklas, ja die eigenlijk in vodden gekleed daar kwam het eigenlijk op neer. 75 00:05:06,640 --> 00:05:13,410 En nog een derde die ietsje beter, maar ehm, de armoede was ontzettend groot 76 00:05:13,650 --> 00:05:14,000 en jullie als dominee's gezin hadden daar geen last van 77 00:05:14,000 --> 00:05:14,220 ja.. 78 00:05:14,220 --> 00:05:17,600 of toch wel iets 79 00:05:17,600 --> 00:05:22,300 ja kijk, de predikantensalarissen waren niet ehm, niet niet die waren bepaald laag 80 00:05:22,300 --> 00:05:23,623 en een gezin van zeven kinderen 81 00:05:24,000 --> 00:05:24,925 ja. 82 00:05:24,925 --> 00:05:30,160 En ehm, ehm, ik moet zeggen dat ik eigenlijk in armoede 83 00:05:30,160 --> 00:05:33,248 ben opgegroeid als je dat vergelijkt met tegenwoordig. 84 00:05:33,248 --> 00:05:38,840 Hè er kon er kon nooit iets extra's voor iets af. En dat is natuurlijk, natuurlijk jammer geweest 85 00:05:38,840 --> 00:05:44,071 nou spreken wij in dit gesprek ook in het kader van ehm ook nog oorlog, 86 00:05:44,071 --> 00:05:49,220 herinner je je nog iets van ehm, opkomst van de NSB, in Vlissingen 87 00:05:49,220 --> 00:05:49,440 ja, dat herinner ik me nog 88 00:05:49,440 --> 00:05:50,200 ja 89 00:05:50,200 --> 00:05:56,762 ik herinner me nog toen had een ehm, een ehm, Vlissinger die ehm, 90 00:05:56,762 --> 00:06:00,320 in de gemeenteraad zat geloof ik, maar die had zelfmoord gepleegd 91 00:06:00,380 --> 00:06:00,940 oké 92 00:06:00,940 --> 00:06:07,380 en toen ehm, ik herinner me nog dat ik door het stadje liep, in het centrum, en dat ehm ehm, dat 93 00:06:07,380 --> 00:06:13,530 er twee, in het zwart geklede mannen moeten WA-mannen geweest zijn met Volk en Vaderland liepen te 94 00:06:13,530 --> 00:06:18,840 leuren en dat ze riepen: “ik kom niet uit Vlissingen,” want dat was de titel van het hoofdartikel. 95 00:06:18,840 --> 00:06:23,340 “Ik kom niet uit Vlissingen.” En een vriendje die kocht een exemplaar 96 00:06:23,340 --> 00:06:28,380 en die verscheurde dat, en een heleboel mensen er omheen natuurlijk. 97 00:06:28,380 --> 00:06:33,260 En die NSB'er was gewiekst genoeg om te zeggen: “wil je er nog een?” Maar 98 00:06:33,440 --> 00:06:37,310 de NSB had ehm, in Vlissingen toch ehm, naar mijn gevoel niets te betekenen 99 00:06:37,400 --> 00:06:39,815 en ze, ehm, was het nog een onderwerp thuis bij jullie? 100 00:06:39,815 --> 00:06:40,130 Werd er over gesproken bijvoorbeeld door je vader 101 00:06:40,130 --> 00:06:41,290 hoe bedoel je 102 00:06:41,290 --> 00:06:43,720 de NSB, of.. 103 00:06:43,720 --> 00:06:49,120 nou we we, het was een uitgesproken anti-Duits gezin 104 00:06:49,120 --> 00:06:49,314 ja 105 00:06:49,314 --> 00:06:55,340 hè we waren zeer a- en ik ben het ook geweest o ik moet even.. 106 00:06:55,340 --> 00:06:55,670 ja 107 00:06:55,670 --> 00:06:56,120 ogenblik 108 00:06:56,120 --> 00:06:58,752 wij waren ehm, wij waren een anti-Duits gezin 109 00:06:59,470 --> 00:07:00,450 duidelijk 110 00:07:00,460 --> 00:07:03,820 en ehm, die gereformeerde synode hè, uit 1936. 111 00:07:03,820 --> 00:07:10,560 Die heeft toen het bekende verbod uitgesproken van: lidmaatschap NSB en CDU. 112 00:07:10,560 --> 00:07:13,050 Nog een herinnering aan? Werd dat besproken bij jullie thuis 113 00:07:13,050 --> 00:07:18,350 ehm nee, mijn vader was toch wel heel erg kerkelijk gericht hè, binnen kerkelijk. 114 00:07:18,480 --> 00:07:22,590 Hè dus ehm, ik moet zeggen dat zijn blik eigenlijk niet ver, 115 00:07:22,590 --> 00:07:24,750 niet ver reikte buiten de christelijk gereformeerde kring 116 00:07:24,750 --> 00:07:25,740 nee 117 00:07:25,740 --> 00:07:29,170 en ik heb zelf die christelijk gereformeerde kerk eigenlijk altijd 118 00:07:29,170 --> 00:07:34,700 ervaren als ehm, ja behaagl- eenvoudig, maar behaaglijk milieu. 119 00:07:34,730 --> 00:07:39,080 Hè de mensen, de leden van de kerk, overal waren 120 00:07:39,080 --> 00:07:42,390 altijd heel vriendelijk voor ons als dominee's kinderen 121 00:07:42,390 --> 00:07:45,169 en het gaf ook natuurlijk niet die beruchte strijd die je in de 122 00:07:45,169 --> 00:07:47,100 gereformeerde kerk had natuurlijk hè (Kleisen: nou...) van die kopstukken 123 00:07:47,100 --> 00:07:51,480 de was geen strijd in de christelijk gereformeerde kerk (Berkelaar: nee). Dat was er niet. 124 00:07:51,480 --> 00:07:54,260 Ik bedoel ehm, men wist al waren er dan twee 125 00:07:54,260 --> 00:07:59,750 richtingen men, ehm, die hadden allebei hun eigen gebied 126 00:07:59,840 --> 00:08:04,030 en het ehm, u was ehm, laten we zeggen in de jaren '30 krijg je natuurlijk al die bekende 127 00:08:04,030 --> 00:08:09,740 dingen in nazi-Duitsland, ik zal maar zeggen in '38 rijkskristalnacht en en dat soort dingen. 128 00:08:09,740 --> 00:08:12,760 Als dertienjarige nog herinneringen aan dat soort dingen of speelde dat helemaal geen rol 129 00:08:12,760 --> 00:08:16,700 ja dat spee- nou ja goed je je las het natuurlijk in de krant. 130 00:08:17,120 --> 00:08:23,520 En ehm, daar waren natuurlijk wel ehm, daar werd toch over de NSB ook, daar werd veel over gepraat. 131 00:08:23,620 --> 00:08:35,000 En ehm, ehm, ja Hitler werd dus ehm gezien als een ehm, en ehm, warhoofdige, a-christelijke, 132 00:08:35,000 --> 00:08:41,950 anti-christelijke ehm, figuur en ehm, ja, mensen zeggen tegenwoordig dan weleens 133 00:08:41,950 --> 00:08:47,620 dat ze ehm, niets afwisten van Jodenvervolging, wij wisten dat thuis heel erg goed 134 00:08:47,620 --> 00:08:47,930 ja 135 00:08:47,930 --> 00:08:52,950 wij lazen ook Je Mantiendrai van en we, we lazen ook Trouw. 136 00:08:52,950 --> 00:08:55,970 Hè dus zeg maar de clandestiene blaadjes. 137 00:08:56,230 --> 00:09:02,510 En ehm, ja dat daar heb ik, dat gaf ook een gevoel voor saamh- van saamhorigheid hè 138 00:09:03,330 --> 00:09:04,160 ja 139 00:09:04,160 --> 00:09:11,750 ook ehm, ook buiten ehm, ik was op school maar ehm al mijn medeleerlingen waren ook anti-Duits. 140 00:09:11,750 --> 00:09:16,480 Hoewel er een paar NSB-kinderen in de, die in uniform van de 141 00:09:16,480 --> 00:09:20,399 jeugdstorm op school kwamen als daar een soort landdag was of zo 142 00:09:20,400 --> 00:09:21,030 ja 143 00:09:21,180 --> 00:09:21,810 dus ik bedoel ehm.. 144 00:09:21,810 --> 00:09:22,190 ja 145 00:09:22,190 --> 00:09:29,080 ehm, nee. Maar ja, ik ik ik vond het, als ik terugkijk, een hele slechte tijd 146 00:09:29,080 --> 00:09:30,770 en dat is met name vanwege de crisistijd 147 00:09:30,770 --> 00:09:31,200 ehm, dat 148 00:09:31,200 --> 00:09:32,619 de jaren '30 hebben we het nu over 149 00:09:32,620 --> 00:09:35,580 ja, maar dat eigenlijk de oorlogstijd. 150 00:09:35,580 --> 00:09:46,430 Ehm, en dat is eigenlijk omdat toen ehm, de sfeer, heel erg ehm, heel erg ehm, anti was. 151 00:09:46,790 --> 00:09:50,560 Ik bedoel, ik sta er nog altijd achter ik vind nog altijd je was in die tijd goed of fout. 152 00:09:50,560 --> 00:09:52,520 Zo denk ik er nog altijd over. 153 00:09:53,110 --> 00:09:57,250 Maar ehm, het is niet goed voor iemand die opgroeit, vanaf zijn twaalfde 154 00:09:57,250 --> 00:10:02,420 zullen we dan maar zeggen, om dan ehm, almaar negatieve dingen te horen. 155 00:10:02,420 --> 00:10:05,808 Al is het dan ook tegen iets dat ehm, verderfelijk is. 156 00:10:05,809 --> 00:10:13,300 Hè ik bedoel ehm, ehm het was... De tijd... Was te negatief 157 00:10:14,180 --> 00:10:14,310 interessant 158 00:10:14,310 --> 00:10:20,210 en daar komt nog kwam nog bovendien bij, dat in ehm, dat christelijk gereformeerde 159 00:10:20,210 --> 00:10:27,350 milieu van toen, toch ook nogal wat ehm ehm, ter sprake kwam van ehm, van 160 00:10:27,350 --> 00:10:32,050 theologen, ehm, van buiten die kerk, waar mijn vader dan bezwaar tegen had 161 00:10:32,050 --> 00:10:32,920 noem eens iets 162 00:10:32,920 --> 00:10:38,590 nou Kuyper was natuurlijk de allereerste wel hè? En ehm, verder 163 00:10:38,590 --> 00:10:41,330 herinner ik me dat allemaal niet zo ehm, niet zo goed meer. 164 00:10:41,330 --> 00:10:47,623 Maar ehm, de oorlogstijd is voor mij toch ehm, er zijn te weinig positieve dingen geweest. 165 00:10:47,623 --> 00:10:51,650 Het was voor mij een verádeming, toen ik in 1945 kon gaan studeren 166 00:10:51,650 --> 00:10:55,850 voor we daarop ingaan, eerst nog even die oorlog. U was vijftien toen die uitbrak 167 00:10:56,070 --> 00:10:56,300 ja 168 00:10:56,300 --> 00:10:58,570 ehm, herinnert u zich nog die meidagen van '40 169 00:10:58,570 --> 00:11:01,190 heel goed, ja 170 00:11:01,190 --> 00:11:02,700 waar was u toen 171 00:11:02,700 --> 00:11:03,320 gewoon thuis 172 00:11:03,320 --> 00:11:04,070 in Boskoop 173 00:11:04,490 --> 00:11:09,810 ehm... Ja. En ehm, wij hadden natuurlijk altijd ehm, de radio. 174 00:11:09,810 --> 00:11:12,237 We hebben ook de hele oorlog door naar de Engelse zender 175 00:11:12,238 --> 00:11:15,967 geluisterd, wij wisten dus gewoon hoe het oorlogsverloop was. 176 00:11:15,968 --> 00:11:23,960 En ehm, ehm, ja die meidagen dat is natuurlijk ehm, dat was heel erg aangrijpend. 177 00:11:23,960 --> 00:11:26,540 Omdat er natuurlijk ook doden gevallen zijn en ehm, 178 00:11:26,540 --> 00:11:29,730 wij hadden geen enkele kans tegenover de Duitsers. 179 00:11:29,730 --> 00:11:40,910 Nee kijk, er werd die tijd van 1939 of '40 tot '45 eigenlijk vooral over de oorlog gepraat. 180 00:11:41,130 --> 00:11:51,490 En ehm laten we zeggen ik heb ook die ehm, die ehm die tocht, van de Russen 181 00:11:51,510 --> 00:11:57,280 naar Stalingrad, naar het westen toe, nou dat volgden wij thuis van dag tot dag. 182 00:11:58,470 --> 00:12:09,890 En ehm, dat was dan... Natuurlijk ehm, Goebbels die zei dan: “tactische terugtocht.” 183 00:12:12,330 --> 00:12:16,610 (lacht.) En ehm een van die, van die ehm, blaadjes, van die clandestiene blaadjes die schreef 184 00:12:16,611 --> 00:12:21,580 ehm, ik weet het niet meer precies de term maar ehm: “al winnend trekken wij terug,” hè 185 00:12:21,580 --> 00:12:24,465 maar u had dat in de gaten, daar klopt niets van 186 00:12:24,640 --> 00:12:29,390 ja, wij wij waren vanaf het begin van de oorlog overtuigd, dat de geallieerden zouden winnen. 187 00:12:29,390 --> 00:12:31,820 Er is nooit enige twijfel geweest 188 00:12:31,820 --> 00:12:33,580 en ehm, waarom geen twijfel vanwege... 189 00:12:33,580 --> 00:12:38,760 omda- omdat wij ehm, ik zeg nou wij, maar ik was een kind. 190 00:12:38,760 --> 00:12:45,180 Maar mijn vader er in ieder geval van overtuigd was dat, dat 191 00:12:45,450 --> 00:12:48,250 die dat niet zouden kunnen winnen tegen zo'n grote overmacht. 192 00:12:48,250 --> 00:12:52,030 Ik vind zelf eigenlijk ook dat Hitler een aantal heel erg domme dingen gedaan heeft. 193 00:12:52,030 --> 00:12:55,990 Hij heeft dus verschrikk- je moet nooit, als je ehm, als 194 00:12:55,990 --> 00:12:59,370 je iets onderneemt, verschillende dingen tegelijk doen. 195 00:12:59,370 --> 00:13:05,150 Dan wil ik zeggen Hitler, die wou een oorlog winnen, maar hij wou ook de joden verdelgen. 196 00:13:05,260 --> 00:13:11,270 Nou de joden hadden een enorme ehm, ehm macht kunnen zijn, een 197 00:13:11,270 --> 00:13:15,100 enorme economische bijdrage kunnen betekenen voor de oorlogsindustrie. 198 00:13:15,100 --> 00:13:18,924 Maar, dat heeft hij dus buiten werking gesteld. 199 00:13:18,924 --> 00:13:24,160 Hè en dan ook natuurlijk vechten tegen, ehm, naar het westen toe, maar dan ook 200 00:13:24,160 --> 00:13:27,820 nog een oorlog beginnen naar het oosten toe, dat is allemaal veel te, veel 201 00:13:27,820 --> 00:13:32,100 te ehm... Dus wij zagen dat inderdaad als allemaal, allemaal domme dingen ook. 202 00:13:32,550 --> 00:13:32,810 Ja het was ook dom 203 00:13:32,810 --> 00:13:39,270 nu werd u midden in die oorlog, ehm, even snel regelen, '43, achttien jaar. 204 00:13:39,520 --> 00:13:42,960 Ehm, wanneer bent u gaan studeren? Is dat na de oorlog 205 00:13:42,960 --> 00:13:43,980 in '45 206 00:13:43,980 --> 00:13:49,550 '45. Dus ehm, en en tijdens de oorlog want u, gaat, maakte de HBS af of de.. 207 00:13:49,550 --> 00:13:50,240 nee het was gymnasium hè 208 00:13:50,240 --> 00:13:52,520 of gymnasium. Gymnasium zelfs. Wanneer maakte u dat af 209 00:13:52,520 --> 00:13:52,810 '45 210 00:13:52,810 --> 00:13:53,960 o '45 211 00:13:53,960 --> 00:14:03,320 ja want door een verhuizing waarbij de, ik zat op de MULO, in Vlissingen. 212 00:14:03,880 --> 00:14:11,764 En de MULO in Vlissingen begon de cursus in september, en die in Boskoop in April. 213 00:14:11,764 --> 00:14:15,792 Dus ik heb twee keer de eerst- het eerste halfjaar van de, ehm. 214 00:14:15,792 --> 00:14:20,540 En toen ben ik in de eerste klas van het gymnasium blijven zitten, het was voor mij toch 215 00:14:20,540 --> 00:14:27,530 wel een heel erg grote overgang, maar verder ja, verder heb ik dat natuurlijk ehm, voltooid. 216 00:14:27,530 --> 00:14:32,077 Zij het dat ik in '45 geen examen gedaan heb, want dat was niet te 217 00:14:32,078 --> 00:14:36,240 organiseren dus ehm leerlingen van die middelbare van de middelbare scholen 218 00:14:36,240 --> 00:14:40,760 kregen mits zij goede rapportcijfers hadden kregen ze een diploma cadeau. 219 00:14:40,760 --> 00:14:42,916 Daar ben ik altijd erg dankbaar voor geweest natuurlijk 220 00:14:42,916 --> 00:14:45,540 want ik zag toch wel heel erg tegen dat examen op. 221 00:14:45,740 --> 00:14:48,530 Maar ik had goe- inderdaad heel goede cijfers, vooral 222 00:14:48,530 --> 00:14:50,978 voor klassieke talen en Nederlands natuurlijk ook. 223 00:14:50,978 --> 00:14:58,729 En ehm, dus ik ha- ik had, er was geen twijfel over dat ik een diploma kon krijgen 224 00:14:58,730 --> 00:15:01,800 en toen is in '45 ehm, komt u van het gymnasium af 225 00:15:01,800 --> 00:15:01,865 ja 226 00:15:01,865 --> 00:15:02,940 en dan gaat u studeren in Utrecht 227 00:15:02,940 --> 00:15:03,570 ja 228 00:15:04,150 --> 00:15:08,010 en ik maak nu even de overgang want we hebben net ietsje over de oorlog gezegd, u zei al: “de hele 229 00:15:08,010 --> 00:15:14,660 tijd wordt er gepraat, tijdens de oorlog, over de oorlog.” Ergo: niet veel over kerkelijke zaken 230 00:15:14,660 --> 00:15:20,390 nee, nee en dan ging het meestal nog over een dominee die hier gepreekt 231 00:15:20,390 --> 00:15:25,510 had, of een dominee die de christelijk gereformeerde kerk verliet, ehm, nee 232 00:15:25,510 --> 00:15:26,850 klein grut 233 00:15:26,850 --> 00:15:28,230 ja, klein grut. Reikte niet ver 234 00:15:28,230 --> 00:15:32,721 maar die ehm, die figuur hè, die waar later zo'n mythische status omheen is 235 00:15:32,790 --> 00:15:37,620 geweven, die figuur van Klaas Schilder, was dat iemand die in de oorlog iets zei? 236 00:15:37,770 --> 00:15:40,100 Of zegt dat ehm, zei dat jullie als christelijk gereformeerden helemaal niets 237 00:15:40,100 --> 00:15:44,800 nou, ehm, natuurlijk wisten wij wie Klaas Schilder was. 238 00:15:44,800 --> 00:15:48,990 En thuis werd De Wekker gelezen dat was het kerkelijke landelijke blad. 239 00:15:48,990 --> 00:15:53,080 En ehm, ik herinner me nog één ding, dat is toch wel interessant om even te vertellen, 240 00:15:53,080 --> 00:16:00,600 dat ehm, Schilder dat moet geweest zijn in 1934 of '35, was er een christelijk 241 00:16:00,600 --> 00:16:04,870 gereformeerde gemeente ergens in het land, en die vierde zijn honderdjarige bestaan. 242 00:16:06,640 --> 00:16:10,590 “Door de zegen des Heren,” schreef de christelijk gereformeerde pers. 243 00:16:10,590 --> 00:16:15,880 “Kon dat feest gevierd worden.” “Nee,” schreef Klaas Schilder in de reformatie. 244 00:16:15,880 --> 00:16:20,710 “Niet onder de zegen des Heren, maar onder de toelating des Heren.” 245 00:16:21,050 --> 00:16:23,690 En dat heeft op mij anders zou ik het ook niet meer weten want ik ben 246 00:16:23,690 --> 00:16:26,320 veel vergeten maar dat heeft op mij een heel diepe indruk gemaakt. 247 00:16:26,320 --> 00:16:31,410 Dat iemand dat allemaal zo goed wist, wat God ehm, 248 00:16:31,410 --> 00:16:36,180 hoe God tegen onze menselijke werkelijkheid aankeek 249 00:16:36,180 --> 00:16:38,690 en daar had u toen al een beetje kritische gedachten of semi-kritische gedachten.. 250 00:16:38,690 --> 00:16:42,798 ja het ehm, ik vond dat hoog, hoog ergerlijk ja. Ja. 251 00:16:42,799 --> 00:16:47,280 Dus ehm, dat is een van de redenen geweest waarom ik nooit ehm, overwogen 252 00:16:47,280 --> 00:16:51,620 heb om ehm, ja dit, dit alleen niet maar laat ik zeggen dat ehm, 253 00:16:51,690 --> 00:16:57,940 ehm, gebeeldhouwde, dat harde van Schilder dat ehm, dat lag mij niet 254 00:16:59,060 --> 00:17:04,950 nee. Want want u komt in, in '45 in Utrecht aan. Waar gaat u te kerke dan 255 00:17:06,030 --> 00:17:09,390 ehm, ik ben vrij gauw lid geworden van de gereformeerde kerk 256 00:17:09,390 --> 00:17:10,030 waarom 257 00:17:10,030 --> 00:17:16,355 en ehm, mijn reden was eigenlijk deze: dat ehm, de christelijk 258 00:17:16,355 --> 00:17:20,080 gereformeerde kerken van toen, waren volstrekt on-intellectueel. 259 00:17:20,080 --> 00:17:24,190 Intellectuele dilemma's kwamen daar bij al die eenvoudige 260 00:17:24,190 --> 00:17:26,524 mensen, ook bij ons thuis eigenlijk niet aan de orde. 261 00:17:26,680 --> 00:17:32,910 Het was een ehm heel bevindelijke kerk. Dus ehm, de vrezen des Heren. 262 00:17:32,910 --> 00:17:36,830 Dat was een thema dat ehm, veel werd aangesneden. 263 00:17:36,830 --> 00:17:40,240 Als er bij ons thuis gemeenteleden kwamen, als mijn vader of mijn moeder weleens 264 00:17:40,241 --> 00:17:45,000 jarig was, dan ehm, werd er natuurlijk ehm trouwens ik geloof nou niet dat er 265 00:17:45,000 --> 00:17:50,520 alcohol gedronken werd, maar wel misschien hoe heet dat ook alweer dat eierenspul 266 00:17:50,520 --> 00:17:50,870 ja 267 00:17:50,870 --> 00:17:52,980 ehm... En ehm, maar 268 00:17:52,980 --> 00:17:53,370 advocaat ja 269 00:17:53,370 --> 00:18:01,490 advocaat. En dan ehm, werd er aan het eind van de bijeenkomst gezongen. Psalmen gezongen. 270 00:18:01,690 --> 00:18:06,460 Dat was altijd zo. Ja dat hoorde er gewoon bij 271 00:18:06,460 --> 00:18:10,890 maar de student Co Kleisen die wilde als student ook intellectueel uitgedaagd worden 272 00:18:10,890 --> 00:18:15,300 ik heb natuurlijk op de middelbare school veel aangereikt gekregen. 273 00:18:15,300 --> 00:18:19,420 En ik was geïnteresseerd geraakt in cultuur in het algemeen. 274 00:18:20,390 --> 00:18:24,450 En in ehm, nou ja intellectuele dilemma's. 275 00:18:24,450 --> 00:18:30,660 En ehm voor mij was, waren de gereformeerde kerken, toen nog ongedeeld, 276 00:18:31,050 --> 00:18:39,300 ehm, een wereld waar je intellectuele, je intellectueel kon ontwikkelen 277 00:18:39,300 --> 00:18:44,560 waren er figuren van, waarvan je zegt: “ja die inspireerden mij?” Destijds, '45 278 00:18:44,560 --> 00:18:51,480 nee, eigenlijk is dat, is dat niet het geval. Wel mijn hoogleraren, uiteraard 279 00:18:52,030 --> 00:18:52,870 te noemen 280 00:18:52,870 --> 00:18:59,520 nou kijk, dat was professor Geil, voor geschiedenis, ehm, ik vond dat een buitengewoon 281 00:18:59,520 --> 00:19:05,530 charmante man, moet ik zeggen, ik heb heel, met veel plezier tentamen en examen bij hem gedaan. 282 00:19:06,510 --> 00:19:09,170 Dat was ehm Van Haringen, voor Taalkunde. 283 00:19:09,230 --> 00:19:12,680 Ehm, vond ik minder inspirerend zijn werkcolleges stelden 284 00:19:12,680 --> 00:19:15,640 niet zoveel voor maar het was een buitengewoon aardige man. 285 00:19:15,640 --> 00:19:23,370 De, ook weer tentamens mijn tentamens waren meestal gesprekken, weet je? Alleen W.A.P. 286 00:19:23,370 --> 00:19:28,230 Smit, dat was natuurlijk wél een ehm, vooraanstaand hoogleraar. 287 00:19:28,230 --> 00:19:31,400 Maar W.A.P Smit zaagde je door in twee uur tijd van 288 00:19:31,400 --> 00:19:34,110 het begin van de Middeleeuwen, tot de eigen tijd toe 289 00:19:34,110 --> 00:19:35,140 mensenlief 290 00:19:35,140 --> 00:19:40,450 ja en dat was niet, niet makkelijk. Zou zelfs zeggen: niet prettig 291 00:19:40,450 --> 00:19:40,633 nee 292 00:19:40,634 --> 00:19:43,278 het was ook niet zo moeilijk misschien maar het was niet prettig. 293 00:19:43,278 --> 00:19:47,140 En van Middeleeuwse geschiedenis had ik en klaar en ehm, dat was 294 00:19:47,140 --> 00:19:51,940 de wereld maar, de hele wereld ging voor mij open na die periode. 295 00:19:51,940 --> 00:19:56,161 Wij kwamen ook in de oorlog natuurlijk zelden Boskoop uit. Vooral in de laatste jaren van de oorlog. 296 00:19:56,161 --> 00:20:00,262 Want het was gevaarlijk op de weg en je, bovendien hebben 297 00:20:00,263 --> 00:20:03,286 wij thuis veel honger gehad, echt zware honger gehad. 298 00:20:03,287 --> 00:20:06,100 En ja mensen zeggen dan: “ja maar je zat toch op het 299 00:20:06,101 --> 00:20:09,742 platteland?” Jawel maar Boskoop was een boomkwekersdorp. 300 00:20:09,813 --> 00:20:12,177 En dat was niet alleen Boskoop maar ook in de richting van 301 00:20:12,178 --> 00:20:16,698 Hazerswou en ehm in de richting van dan buurtschap De Tempel. 302 00:20:16,698 --> 00:20:21,687 Ehm, het waren allemaal tuinderijen En ehm, je kon 303 00:20:21,688 --> 00:20:25,050 veel beter dus eigenlijk in een landbouwomgeving leven. 304 00:20:25,051 --> 00:20:31,178 Dus mijn vader werd dan wel door een enkele boer die gemeentelid was ehm, uit Waddinxveen, geholpen. 305 00:20:31,178 --> 00:20:34,670 Wij hadden dan wel aardappelen een ehm, gemeentelid heeft ons geholpen 306 00:20:34,671 --> 00:20:38,123 met een zak rijst twee keer, maar dat was helemaal aan het begin 307 00:20:38,123 --> 00:20:41,137 van de oorlog want later was die rijst er natuurlijk ook niet meer. 308 00:20:41,137 --> 00:20:44,150 Maar wij hebben honger gehad, wij moesten eten van de 309 00:20:44,151 --> 00:20:49,070 gaarkeuken en ehm, ik was dus totaal uitgehongerd in 1945. 310 00:20:49,071 --> 00:20:54,559 Ik heb bij mijn grootouders, een keer toen ik daar was, een heel brood opgegeten. 311 00:20:54,948 --> 00:20:57,023 En ze waren daar heel erg verbaasd over. 312 00:20:57,024 --> 00:21:00,645 Maar zo'n honger had ik want een ehm, jongeman van ik 313 00:21:00,646 --> 00:21:05,136 zal dan toen twintig, negentien in '45 was ik twintig. 314 00:21:05,137 --> 00:21:08,410 Ehm, ik was ehm, ik was uitgehongerd 315 00:21:09,230 --> 00:21:13,330 dus als ze al spreken over de hongerwinter, in de randstad wordt altijd 316 00:21:13,330 --> 00:21:16,840 die randstad genomen de rest niet maar u zegt eigenlijk: “nou ja, 317 00:21:16,840 --> 00:21:19,890 hongerwinter, maar een hongerperiode '44/'45 hebben wij ook beleefd. 318 00:21:20,230 --> 00:21:21,070 ja, zeer zeker 319 00:21:21,070 --> 00:21:22,090 ja is opmerkelijk 320 00:21:22,090 --> 00:21:27,260 ik moet zeggen dat mijn vader dus door ehm, hij catechiseerde veel in plattelandsgemeenten 321 00:21:27,260 --> 00:21:31,439 waar ook ehm boeren ehm, waren dus hij kwam wel eens thuis met een ehm, grote kaas. 322 00:21:31,440 --> 00:21:35,070 Hè dus dat soort dingen was er wel. 323 00:21:35,070 --> 00:21:38,910 Maar ja een gezin van zeven kinderen en mijn vader die toch ook een beetje 324 00:21:38,910 --> 00:21:44,000 idealist was die had, op een gegeven moment moest Walcheren ontruimd worden. 325 00:21:44,590 --> 00:21:47,583 En toen heeft mijn vader twee mensen in huis genomen, een 326 00:21:47,583 --> 00:21:53,010 man en een vrouw, die ehm, hij was kostganger bij die vrouw. 327 00:21:53,010 --> 00:21:55,140 En die moesten dus ook nog gevoed worden. 328 00:21:55,140 --> 00:22:02,720 We waren dus met zeven kinderen plus ouders is negen we zaten daar met elf kinderen, met elf mensen. 329 00:22:02,720 --> 00:22:07,480 En dat was toch eigenlijk wel een beetje veel, als je nagaat 330 00:22:07,480 --> 00:22:11,970 dat het niet goed mogelijk was om het gezin alleen al te voeden 331 00:22:12,320 --> 00:22:17,080 dus toen u ehm, die bevrijding was in alle opzichten een bevrijding in dat opzicht 332 00:22:17,050 --> 00:22:21,440 reken maar. Dat was een ehm, geweldig feest. Dat was écht een bevrijding. 333 00:22:21,910 --> 00:22:25,674 En ja, ik zei al: “de wereld ging voor mij open,” hè? Ik ging naar Utrecht, ik heb 334 00:22:25,675 --> 00:22:31,010 daar voor het eerst een, ehm, ik heb onmiddellijk een abonnement genomen op concerten. 335 00:22:31,010 --> 00:22:34,271 Ik ben ontzettend veel naar de bioscoop gegaan, wat natuurlijk 336 00:22:34,272 --> 00:22:36,710 vanuit de christelijk gereformeerde kerk toen niet mocht. 337 00:22:36,710 --> 00:22:38,715 Maar goed ik was ehm, toen helemaal vrij. 338 00:22:38,716 --> 00:22:41,239 Ik ben trouwens in de oorlog ook nogal eens naar de bioscoop geweest hoor 339 00:22:41,240 --> 00:22:41,370 wat zag u dan? Weet u nog films 340 00:22:41,370 --> 00:22:48,600 nou, ja dat waren natuurlijk allemaal Duitse ehm, Duitse films van met Zarah Leander bijvoorbeeld. 341 00:22:48,770 --> 00:22:54,750 Hè dus, want, dat was het gekke natuurlijk: je was kind, en je was meer geïnteresseerd 342 00:22:54,750 --> 00:23:00,740 in datgene wat boeide dan in ehm, hoe ehm, Duitsgezind Zarah Leander was bijvoorbeeld. 343 00:23:00,740 --> 00:23:08,230 En ehm, ehm, ja dus... Daardoor zag je ook wel iets van 344 00:23:08,230 --> 00:23:11,980 een grotere wereld maar het was toch opnieuw heel beperkt. 345 00:23:12,230 --> 00:23:19,020 Hè omdat het ehm, toch een ideologisch bepaald milieu was waar zo'n film in speelde 346 00:23:19,410 --> 00:23:23,679 maar dan komt u in Utrecht, in '45, wordt u ook lid van een studentenvereniging 347 00:23:23,680 --> 00:23:26,320 ik ben direct lid geworden van de SSR 348 00:23:26,950 --> 00:23:31,100 en dat was toen nog ongedeeld hè? U zegt u werd lid toch van.. 349 00:23:31,100 --> 00:23:31,258 SSR.. 350 00:23:31,259 --> 00:23:31,322 ja 351 00:23:31,322 --> 00:23:32,210 SSR is nooit gedeeld geweest 352 00:23:32,590 --> 00:23:32,840 nee 353 00:23:32,840 --> 00:23:38,020 SSR is altijd een, was een enorme toename ik geloof dat er in dat eerste jaar tachtig, of misschien 354 00:23:38,020 --> 00:23:44,377 wel honderd nieuwe studenten aankwamen, dus ehm, die moesten allemaal verwerkt worden natuurlijk 355 00:23:44,377 --> 00:23:48,480 (lacht zachtjes). Met allemaal eigenaardige dingen natuurlijk, wij moesten had George Puchinger 356 00:23:48,480 --> 00:23:53,370 bedacht, George was een activist hè dus die we moesten allemaal ik geloof drie boeken of vijf 357 00:23:53,370 --> 00:23:57,816 boeken moesten we lezen en dan moesten we de Faust van Goethe lezen, en dan moesten we iets van 358 00:23:57,817 --> 00:24:02,410 Shakespeare ik weet niet meer wat lezen, Hamlet geloof ik, en toen had hij een aantal boeken, 359 00:24:02,410 --> 00:24:07,315 en daar werd buiten SSR natuurlijk hevig om gelachen hè? Maar dat hoort er dan, hoorde George 360 00:24:08,110 --> 00:24:14,662 Puchinger die altijd heel sterke ideeën had, die vond: studenten wisten niets als ze aankwamen. 361 00:24:14,662 --> 00:24:17,790 Hè ze moesten nog veel leren, moesten ze maar eens beginnen, hè dat 362 00:24:17,790 --> 00:24:21,251 werd een autoritaire manier van formuleren, dan moesten ze maar eens 363 00:24:21,251 --> 00:24:24,440 beginnen met de Goe- Faust van Goethe te lezen en die andere boeken. 364 00:24:24,750 --> 00:24:29,280 Nou ja dat is, heeft wel zijn voordeel gehad want inderdaad was, ik had dat 365 00:24:29,280 --> 00:24:33,050 natuurlijk ook niet gelezen en je werd er dan toch maar mee geconfronteerd. 366 00:24:33,050 --> 00:24:37,750 Al die dingen hebben bijgedragen tot ehm, tot blikverruiming 367 00:24:38,810 --> 00:24:41,500 ehm, nou is SSR natuurlijk altijd ongedeeld gebleven maar die 368 00:24:41,500 --> 00:24:45,824 gereformeerde kerken, ook in Utrecht, die splijten op een gegeven moment. 369 00:24:46,050 --> 00:24:47,870 Daar nog zelf iets van herinnering aan 370 00:24:48,320 --> 00:24:51,115 nou ja kijk, ehm, die splitsing was al achter de rug hè, '44. 371 00:24:52,830 --> 00:24:56,640 Ik heb er ehm, niet zoveel herinneringen aan, wel enigszins. 372 00:24:57,030 --> 00:25:03,537 Ehm, in SSR waren heel veel vrijgemaakte studenten. 373 00:25:03,538 --> 00:25:11,100 En, nou kun je over de vrijmaking, je kunt de vrijmaking op twee manieren benaderen. 374 00:25:11,190 --> 00:25:19,110 Kritisch, en aan de andere kant ook kun je kijken wat er voor, wat je erin kunt bewonderen. 375 00:25:20,060 --> 00:25:26,680 Wat erin te bewonderen viel, was het enorme elan dat die vrijmaking teweeg bracht. 376 00:25:26,680 --> 00:25:31,730 Niet alleen in die studentensfeer, bij vrijgemaakte studenten, maar in heel Nederland. 377 00:25:31,730 --> 00:25:41,190 Bij kerkmensen die zich vrijgemaakt hadden (00:18:38). Een enorm elan, waardoor ehm, er ook veel 378 00:25:41,190 --> 00:25:47,877 discussies plaatsvonden tussen vrijgemaakte en niet-vrijgemaakte studenten en vrijgemaakte ik 379 00:25:47,878 --> 00:25:53,206 herin- studenten onderling een keer en dan een discussie over de zondagsheiliging bijvoorbeeld, 380 00:25:53,206 --> 00:26:00,250 hè? En ehm, ehm, er was geen vrijgemaakte student die niet 's zondags twee keer naar de kerk ging. 381 00:26:00,540 --> 00:26:04,030 Ik moet erbij zeggen dat ik ook 's zondags twee keer naar de kerk ging altijd. 382 00:26:04,120 --> 00:26:09,170 Maar dan naar de, eerst nog naar de christelijk gereformeerde kerk in Utrecht maar dat 383 00:26:09,170 --> 00:26:13,370 is toch, daar heb ik weinig herinneringen meer aan, dat was vrij gauw ehm, toch voorbij. 384 00:26:13,370 --> 00:26:16,048 Ik denk dat ik vrij-, ik ben het eerste jaar al ben ik gereformeerd geworden. 385 00:26:16,048 --> 00:26:18,590 Maar ik ging trouw naar de gereformeerde kerk 386 00:26:18,590 --> 00:26:20,930 welke voorganger 387 00:26:20,930 --> 00:26:27,740 ehm, dat was toen in Utrecht dominee Laarman, en 388 00:26:27,740 --> 00:26:30,370 andere namen herinner ik mij niet, ik herinner me wel.. 389 00:26:30,370 --> 00:26:31,280 niet dominee Meijen 390 00:26:31,280 --> 00:26:33,430 nee, nee nee. 391 00:26:33,940 --> 00:26:37,990 Kamphuis was toen, die later hoogleraar werd, predikant 392 00:26:37,990 --> 00:26:44,000 in de Jans- in de Janskerk als vrijgemaakt dominee dus. 393 00:26:44,000 --> 00:26:49,690 Veenhof was ook nog misschien dominee. 394 00:26:49,690 --> 00:26:53,430 En wie de studentenpredikant ja nou kan ik natuurlijk niet op zijn naam komen. 395 00:26:54,550 --> 00:26:58,180 Maar de studentenpredikant kreeg in de SSR geen voet aan de grond, waar 396 00:26:58,180 --> 00:27:01,170 hij natuurlijk heel erg land aan had, hij heeft er nooit gesproken. 397 00:27:01,170 --> 00:27:02,600 Hij is nooit uitgenodigd geweest.. 398 00:27:02,600 --> 00:27:03,035 was een vrijgemaakte studentenpredikan 399 00:27:03,035 --> 00:27:03,470 nee de studentenpredikant was synodaal 400 00:27:03,470 --> 00:27:04,090 oké 401 00:27:04,090 --> 00:27:10,634 en dat was een ruimdenkend mens, maar in de SSR werd door, eigenlijk door 402 00:27:10,635 --> 00:27:16,180 George Puchinger werd er een ehm, ja er werd een extreme richting ingebracht. 403 00:27:16,180 --> 00:27:20,600 Ehm, het heeft nooit geleid tot, het heeft weleens geleid tot kleine problemen, er is ooit een 404 00:27:20,680 --> 00:27:26,960 theologisch student geschorst geweest, volkomen ten onrechte, en die was er ook ehm, en vrienden 405 00:27:26,960 --> 00:27:30,676 van hem ook heel erg boos over, maar nooit heeft iemand daarvoor hij heeft ook nooit bedankt. 406 00:27:30,710 --> 00:27:33,080 Zal ik zijn naam niet noemen. Maar hij heeft niet bedankt 407 00:27:33,080 --> 00:27:37,340 maar u zei: “je kunt die vrijmaking op twee manieren belichten: aan de ene 408 00:27:37,340 --> 00:27:42,280 kant het enorme elan, dat heeft u net gedaan, en aan de andere kant kritisch. 409 00:27:42,620 --> 00:27:55,020 ja. Ehm, kijk, het was... Een ideologie. Het vrijgemaakte denken was heel sterk ideologisch bepaald. 410 00:27:57,330 --> 00:28:03,055 Men wist precies, bij wijze van spreken hoe God dacht. 411 00:28:03,056 --> 00:28:06,380 Ik heb eens gelezen in latere jaren van een dominee 412 00:28:06,380 --> 00:28:09,850 die ehm, gezegd had dat hij dacht zoals God dacht. 413 00:28:10,060 --> 00:28:12,140 En ik heb ook een christelijk gereformeerde dominee een keer 414 00:28:12,140 --> 00:28:15,450 horen zeggen dat hij de dingen bekeek zoals God ze bekeek. 415 00:28:15,530 --> 00:28:22,440 En, dat zag ik helemaal in de vrijgemaakte kerk. Ze wisten het allemaal precies. 416 00:28:22,970 --> 00:28:34,160 En... Dat ehm, leidde tot een geweldige zelfgenoegzaamheid (00:21:35). Die ik ook 417 00:28:34,160 --> 00:28:42,740 nadat ik uit Utrecht vertrokken was, bij kennissen en vrienden wel weer tegenkwam. 418 00:28:42,740 --> 00:28:48,350 Nu, ik ken heel weinig vrijgemaakte kennissen maar ik ken nog eigenlijk een gezin van 419 00:28:48,350 --> 00:28:54,580 mensen van mijn leeftijd, en daar vind ik nog altijd die zelfgenoegzaamheid van toen terug. 420 00:28:54,580 --> 00:28:55,836 Ze hebben áltijd gelijk. 421 00:28:55,870 --> 00:28:58,770 Ze zullen nooit informeren hoe ik over de dingen 422 00:28:58,770 --> 00:29:03,410 denk, ze gaan er gewoon vanuit dat zij gelijk hebben. 423 00:29:03,410 --> 00:29:12,400 En dat is ehm, in zekere zin, niet in zekere zin maar dat is absoluut betreurenswaardig geweest. 424 00:29:13,300 --> 00:29:20,485 Er, er werd geen dialoog gevoerd met mensen van buiten de vrijgemaakte kerk. 425 00:29:20,485 --> 00:29:24,540 Ja, er werd een dialoog gevoerd in vrijgemaakte pers, 426 00:29:24,540 --> 00:29:27,630 maar dat was geen dialoog, dat was ehm, polemisch. 427 00:29:27,630 --> 00:29:32,219 George Puchinger noemde zijn blad Polemios ik ben ervan overtuigd dat hij 428 00:29:32,220 --> 00:29:38,340 dat, ehm, dat dat geënt was op de polemiek van Schilder en de reformatie 429 00:29:39,710 --> 00:29:50,329 (00:22:42). En ehm, ja, Schilder schijnt een charmante man wel geweest te zijn, 430 00:29:50,330 --> 00:29:58,330 maar hij had toch helemaal niets van de zachtmoedigheid van Jezus Christus. 431 00:29:58,770 --> 00:30:02,940 Hè in de bijbel staat: “hebt uw vijanden lief en bidt voor wie u 432 00:30:02,940 --> 00:30:08,830 vervolgen.” Klaas Schilder vertegenwoordigde een heel andere richting. 433 00:30:08,830 --> 00:30:13,350 Dat soort dingen kwam je bij hem gewoon niet tegen. 434 00:30:13,780 --> 00:30:19,120 Je kwam nooit iets tegen in zijn artikelen, over het liefhebben 435 00:30:19,120 --> 00:30:22,343 van mensen die hem niet gevolgd waren in de vrijmaking. 436 00:30:24,310 --> 00:30:31,580 En ik herinner me ook niet maar daar moet ik voorzichtig in zijn, dat hij gezegd heeft: “laten wij 437 00:30:31,580 --> 00:30:36,780 bidden voor de mensen die...” ehm, hè (00:23:38)? Maar da- als hij het gezegd heeft, zal hij gezegd 438 00:30:36,780 --> 00:30:43,690 hebben: “laten wij bidden dat zij de waarheid inzien.” Want dat was natuurlijk een ehm, een woord dat 439 00:30:43,690 --> 00:30:51,540 ehm, wel ehm, het ging over de waarheid en wat ik dan weleens zaakgerechtigheid heb horen noemen. 440 00:30:51,750 --> 00:30:52,767 En niet over mensen. 441 00:30:52,768 --> 00:30:55,490 En dat is het grote tekort van de, van de vrijmaking 442 00:30:55,490 --> 00:30:59,310 geweest, dat mensen... Ehm, buiten het gezichtsveld raakten. 443 00:30:59,310 --> 00:31:05,290 Hè vrijmaking betekende dat sommige gezinnen, ehm, in sommige families, 444 00:31:05,290 --> 00:31:10,170 de ene broer met zijn gezin vrijgemaakt werd en de andere synodaal werd. 445 00:31:10,170 --> 00:31:14,971 En dat er dan vervolgens geen contact meer was tussen die mensen. Dat soort dingen. 446 00:31:14,972 --> 00:31:25,990 En ehm, die strijdvaardigheid, ik herinner me dat in een ehm, gereformeerde kerkdienst, 447 00:31:26,060 --> 00:31:34,630 een keer een man... Een krant uit zijn zak haalde en breeduit die krant ging lezen. 448 00:31:36,730 --> 00:31:38,880 Die krant had hij van tevoren in zijn zak gestoken 449 00:31:38,880 --> 00:31:39,910 provocatie dus 450 00:31:39,910 --> 00:31:41,560 met voorbedachte rade. 451 00:31:42,160 --> 00:31:47,680 En die dominee, in zijn ogen, bracht niet het woord Gods zoals 452 00:31:47,680 --> 00:31:52,360 dat hè, gebracht moest worden, dus mocht hij de krant lezen. 453 00:31:52,360 --> 00:31:59,070 In een andere gemeente was er een gemeentelid die een sigaar opstak, bijvoorbeeld. 454 00:31:59,350 --> 00:32:05,000 Dat betekende: dit is niet de kerk. Dit, hier kun je je alles veroorloven. En.. 455 00:32:05,020 --> 00:32:08,940 dat weet u nog heel goed dat ze iemand zo'n sigaar ehm.. 456 00:32:08,940 --> 00:32:10,354 ik het het zelf niet meegemaakt, maar ik heb het gelezen. 457 00:32:11,880 --> 00:32:19,340 En ehm, dat... Dat zijn dingen die mij van het begin af aan heel erg tegen de borst gestuit hebben 458 00:32:19,340 --> 00:32:25,520 maar het het, toen de student Co Kleisen bij de SSR een hele reeks vrijgemaakten zag, die 459 00:32:25,520 --> 00:32:30,070 vrijgemaakten die leefden vanuit de gedachte, zoals je dat net al zei, vanuit de ware kerk. 460 00:32:30,220 --> 00:32:36,290 Hoe ging dat dan in zo'n SSR? Was dat wel te handhaven? Ging dat? Hoe werkte dat met elkaar 461 00:32:36,290 --> 00:32:38,920 nou ja eigenlijk wel gemoedelijk kijk die studenten 462 00:32:38,920 --> 00:32:41,059 waren natuurlijk op zichzelf geen geen scherpslijpers. 463 00:32:41,059 --> 00:32:46,080 Het is wel zo dat er wel kijk binnen de vrijgemaakte kerken is gezegd 464 00:32:46,080 --> 00:32:51,420 en geschreven dat als Jezus Christus op aarde zou zijn, op aarde zou 465 00:32:51,420 --> 00:32:54,736 komen, dat hij dan lid zou worden van de vrijgemaakte gereformeerde kerk. 466 00:32:54,736 --> 00:32:59,440 Nou in Utrecht werd door de vrijgemaakt ger maar daar werd wel om gelachen de vrijgemaakt gereformeerde 467 00:32:59,440 --> 00:33:07,170 studenten gezegd: “als Jezus Christus in Utrecht zou zijn, dan zou hij lid zijn van de Janskerk, 468 00:33:07,170 --> 00:33:12,560 vrijgemaakte kerk, en hij zou als student, zou hij lid worden van de Utrechtse SSR (lacht). Ja. 469 00:33:12,560 --> 00:33:20,160 Hè. Dus... Men wist álles over God 470 00:33:20,380 --> 00:33:21,290 ja 471 00:33:21,290 --> 00:33:26,550 ik bedoel het is nu niet meer goed voorstelbaar. 472 00:33:27,140 --> 00:33:32,307 Ik kan me die vrijmaking overigens, in bepaalde opzichten, hè je je probeert natuurlijk 473 00:33:32,308 --> 00:33:37,970 altijd ook achteraf te begrijpen, en ehm, dan moet er toch in de mensen iets geweest 474 00:33:37,970 --> 00:33:45,320 zijn van een gevoel van en behoefte aan tegenstellingen en tegenstellingen uitwerken. 475 00:33:45,560 --> 00:33:52,856 Zo was het milieu: Mussert, of Moskou? Dat was ook zo. Daar sta ik nog altijd achter heb ik gezegd. 476 00:33:54,860 --> 00:33:56,450 Niet Mussert of Moskou, maar.. 477 00:33:56,450 --> 00:33:57,090 nee nee 478 00:33:57,090 --> 00:34:01,600 nationaal-socialisme of verzet tegen nationaal-socialisme. 479 00:34:02,290 --> 00:34:10,000 En je hoorde bij een zuil: als je protestant was dan diende je je te verzetten tegen de katholieken 480 00:34:10,000 --> 00:34:13,570 en een katholiek meisje heeft eens tegen mij gezegd: “jij bent een ketter.” Want ik was protestant. 481 00:34:13,570 --> 00:34:15,571 Hè ik bedoel: zo lag dat. 482 00:34:15,571 --> 00:34:21,230 En ehm, het leven was dus inderdaad heel sterk verzuild, maar die zuil, die had gelijk. 483 00:34:21,230 --> 00:34:24,212 Of het nou een socialistische zuil was of een communistische 484 00:34:24,370 --> 00:34:25,990 zuil of een katholieke of een protestantse, of wat dan ook 485 00:34:25,990 --> 00:34:29,820 dus die vrijmaking was ook een tijdsverschijnsel wil je zeggen 486 00:34:29,820 --> 00:34:35,750 ehm, laten we zeggen dat je de vrijmaking niet beoordelen kunt vanuit een bepaalde optiek. 487 00:34:35,750 --> 00:34:41,760 Er waren dingen, ehm, het was in een bepaalde tijd en binnen een bepaalde maatschappij. 488 00:34:41,760 --> 00:34:50,850 En ehm, dan zit je, zie je toch verbindingspunten met ehm dingen die in die tijd algemeen waren. 489 00:34:50,850 --> 00:34:55,030 En als vragen behandeld werden dan was het ook ja het was altijd ja, of het 490 00:34:55,030 --> 00:35:01,160 was nee maar ehm, nuancering dat was niet de sterkste kant van die periode. 491 00:35:01,160 --> 00:35:07,740 Je vond wel die genuanceerde ehm, mensen, en die genuanceerd dachten en schreven 492 00:35:07,740 --> 00:35:09,870 maar dan moest je aan de vrijzinnige, moest je naar de vrijzinnige hoek gaan. 493 00:35:09,870 --> 00:35:18,280 Het was ook een tijd van de grote verhalen natuurlijk hè? Ehm, 494 00:35:18,390 --> 00:35:24,520 protestanten hadden hun verhaal, grote verhaal, en dat was Maarten Luther. 495 00:35:24,520 --> 00:35:27,480 Dat was de Rijksdag te Worms. 496 00:35:27,480 --> 00:35:33,830 Dat waren en ehm, had je natuurlijk naderhand weer, ehm, de christelijk gereformeerd 497 00:35:33,830 --> 00:35:38,490 kwamen natuurlijk uit de afscheiding voort, had je het grote verhaal van de afscheiding.. 498 00:35:38,490 --> 00:35:39,030 (onverstaanbaar 499 00:35:39,030 --> 00:35:41,570 alle lelijke dingen die ehm, Willem ehm.. 500 00:35:41,570 --> 00:35:42,490 Willem I 501 00:35:42,490 --> 00:35:46,880 Willem I ehm, ondernomen had tegen de afgescheidenen 502 00:35:47,460 --> 00:35:48,370 maar- Ja 503 00:35:48,370 --> 00:35:53,860 het was ook een tijd van ehm, in grote mannen geloven hè? Wij geloofden thuis, ik heb 504 00:35:53,860 --> 00:36:00,110 het dan eigenlijk over mijn vader, in Colijn hè? Colijn dat was voor hem een voorbeeld. 505 00:36:00,110 --> 00:36:03,690 Dat was politiek was dat de man 506 00:36:03,720 --> 00:36:04,910 o dat kan je herinner je je nog goed 507 00:36:04,910 --> 00:36:06,100 ja heel erg goed 508 00:36:06,100 --> 00:36:08,050 dus in de jaren '30 en dat dat ehm.. 509 00:36:08,050 --> 00:36:09,560 '30 en ja 510 00:36:09,560 --> 00:36:10,685 interessant. 511 00:36:10,685 --> 00:36:15,160 En toen Colijn die bekende brochure schreef “op de grens van twee werelden,” hè, op het moment dat 512 00:36:15,160 --> 00:36:18,409 Colijn (Kleisen: na de oorlog) zei: “jongens wij moeten-” ja hè nou dat is hè in 1940 geweest hè 513 00:36:18,410 --> 00:36:19,970 o ja, 1940 514 00:36:19,970 --> 00:36:21,370 hè want hij stierf in '44 515 00:36:21,370 --> 00:36:22,010 klopt, ja 516 00:36:22,010 --> 00:36:26,870 en dan, dat was dan het idee van wij moeten nu aanvaarden dat Duitsland de continentale macht is. 517 00:36:26,870 --> 00:36:29,590 Heeft dat nog in het gezin Kleisen had dat nog respons 518 00:36:29,590 --> 00:36:33,280 ja... Colijn verdween uit het vizier 519 00:36:33,280 --> 00:36:33,960 oké 520 00:36:33,960 --> 00:36:35,460 dat werd niet gewaardeerd 521 00:36:35,460 --> 00:36:35,759 o dan werd niet gewaardeerd 522 00:36:35,760 --> 00:36:37,480 nee dat werd niet gewaardeerd 523 00:36:37,480 --> 00:36:39,520 maar in de jaren '30 was Colijn de man 524 00:36:39,520 --> 00:36:40,400 ja 525 00:36:41,410 --> 00:36:48,750 ik heb nog even een vraag die ik je wil voorleggen, dat is deze: ehm. Een mogelijke stelling. 526 00:36:49,840 --> 00:36:53,560 Ehm, de oorlog was al een tijd hè dat zeg je zwart-wit hè? Dat vind ik heel interessant wat je 527 00:36:53,670 --> 00:36:59,239 zegt (Kleisen: ja) het was erg veel negatief, positief versus negatief bij wijze van spreken. 528 00:36:59,240 --> 00:37:02,710 Die vrijmaking is ook, die ontstaat in die oorlog. 529 00:37:02,710 --> 00:37:06,520 Dat is een soort, je hebt dat, gereformeerden gaan aan het verzet. 530 00:37:06,540 --> 00:37:08,660 Je hebt ook een aantal mensen die dat anders doet maar die 531 00:37:08,660 --> 00:37:12,129 zitten met name in die kring van dominee Kersten en de SGP. 532 00:37:12,130 --> 00:37:15,676 Maar de gereformeerden gaan overwegend in het verzet. 533 00:37:15,676 --> 00:37:19,870 Kun je nou zeggen dat er een verzetshouding ontstaat bij 534 00:37:20,070 --> 00:37:23,130 gereformeerden die op een gegeven moment binnenkerkelijk is gaan werken? 535 00:37:23,290 --> 00:37:25,330 Dat ze ook binnen kerken tegenover elkaar komen te staan 536 00:37:25,330 --> 00:37:28,650 ik denk dat dat, ja dat het een rol gespeeld heeft 537 00:37:28,650 --> 00:37:29,480 of is het onzin wat ik nu denk 538 00:37:29,480 --> 00:37:34,790 nee. Ik denk dat het wel degelijk een grote rol gespeeld heeft. 539 00:37:34,790 --> 00:37:39,750 Dat is wat ik zelf dus genoemd heb, wat mijzelf betreft in de oorlog hè? Een verzetshouding. 540 00:37:40,260 --> 00:37:45,420 Ik was dus een heel moeilijke leerling hè omdat ik dus 541 00:37:45,420 --> 00:37:50,040 helemaal vanuit een bepaalde verzetshouding leefde. 542 00:37:50,500 --> 00:37:56,460 En ehm, ja achteraf moet ik zeggen dat dat geen goede zaak geweest is. 543 00:37:57,580 --> 00:38:04,990 Maar, ja, een le- een zwakke leraar had het bij mij de klas waarin ik zat heel erg moeilijk. 544 00:38:04,990 --> 00:38:10,950 Ik ben overigens tijdens de oorlog van ehm, middelbare school veranderd, want ehm, de rector 545 00:38:10,950 --> 00:38:17,420 van de school was niet alleen NSB'er maar hoofd van ehm, van de jeugdstorm in Nederland. 546 00:38:17,670 --> 00:38:25,110 En had veel, heel veel Duitse contacten. En ehm, de leraar Engels was ehm, WA-man. 547 00:38:25,110 --> 00:38:31,200 Een man aan wie ik met het grootste ongenoegen terugdenk. 548 00:38:31,200 --> 00:38:35,450 Die rector, Hielkema, viel dan nog wel mee die was op zichzelf denk ik niet onaardig 549 00:38:35,450 --> 00:38:37,080 was dat Sebe Hielkema 550 00:38:37,100 --> 00:38:37,440 nee 551 00:38:37,440 --> 00:38:37,730 nee 552 00:38:37,730 --> 00:38:41,740 nee, ik weet niet meer zijn voornamen 553 00:38:41,740 --> 00:38:42,030 nee, oké 554 00:38:42,030 --> 00:38:48,446 en ehm, dan had je nog een ehm, leraar geschiedenis die was lid van de Landstand 555 00:38:48,446 --> 00:38:53,710 dus het hele milieu werd door ons als leerlingen ehm, heel negatief ervaren. 556 00:38:53,710 --> 00:38:59,820 Hè wij waren gewoon de jongens hè, mijn vriendjes en ik wij waren gewoon lastig. 557 00:38:59,820 --> 00:39:07,130 En het is voor mij een verádeming geweest, toen ik in 1943 van school veranderde en naar het 558 00:39:07,130 --> 00:39:12,790 Christelijk Lyceum in Alph- ik was een keer blijven zitten en daardoor, ehm, een jaar nadat ik naar 559 00:39:12,790 --> 00:39:17,010 het gymnasium in Gouda ging werd er in Alphen aan den Rijn een ehm, gymnasium-afdeling gesticht. 560 00:39:17,010 --> 00:39:21,340 Ik kon dus gewoon zo doorgaan op die gymnasium-afdeling in Alphen aan den Rijn. 561 00:39:21,340 --> 00:39:25,840 En daar ben ik met het grootste genoegen ehm, leerling geweest 562 00:39:25,840 --> 00:39:30,640 maar dat negatieve hè wat je bespeurde hè wat je ook zegt, je bespeurt dat negatieve 563 00:39:30,640 --> 00:39:36,490 ehm, in die oorlog, kun je nou zeggen dat je dat ook bij de vrijmaking bespeurt 564 00:39:36,640 --> 00:39:38,291 naar mijn mening ehm, wel. 565 00:39:38,291 --> 00:39:42,540 Er was een grote behoefte aan het aanwijzen van mensen 566 00:39:42,540 --> 00:39:47,430 die fout waren ehm, theologisch hè, of kerkelijk 567 00:39:48,780 --> 00:39:50,070 periode '45 later 568 00:39:50,070 --> 00:39:51,590 ja 569 00:39:52,550 --> 00:39:52,770 ja 570 00:39:52,770 --> 00:39:57,150 ik denk misschien ook wel in '44 maar in ieder geval zeker ook '45 en later 571 00:39:57,150 --> 00:39:57,520 ja 572 00:39:57,520 --> 00:40:14,100 de strijdbaarheid die ehm, de menselijkheid teveel veronachtzaamde, en ehm... Ja die dus ehm, 573 00:40:14,100 --> 00:40:26,810 sterk samenbindend werkte, want die vrijgemaakten waren zéér gesteld op hun eigen groep en, 574 00:40:27,200 --> 00:40:36,210 leven zich daar ook volop in uit en ja, dat ik kan dat dus zoals ik gezegd heb wel bewonderen. 575 00:40:36,210 --> 00:40:40,809 Alleen ja, het idee van een ware kerk die je dan ook nog in SSR moest terugvinden, hè, 576 00:40:40,809 --> 00:40:48,590 een ware kerk (lacht). Ik denk dat het toch vanuit de huidige tijd dat allemaal als een 577 00:40:48,590 --> 00:40:54,555 beetje vreemd ervaren wordt, zeker door mensen die ehm niet ouder zijn dan ehm vijftig 578 00:40:55,750 --> 00:40:56,240 ja 579 00:40:56,240 --> 00:40:57,800 ik bedoel, de ware kerk.. 580 00:40:59,420 --> 00:41:01,630 hoe keken jullie daar toen tegenaan 581 00:41:01,630 --> 00:41:02,741 nou kijk maar.. 582 00:41:02,741 --> 00:41:07,630 toen laten we zeggen periode '45 het woord 'ware kerk' viel al wel 583 00:41:07,630 --> 00:41:10,890 nou kijk in mijn, in mijn ouderlijk gezin... Mijn vader had helemaal 584 00:41:10,890 --> 00:41:13,340 niet het idee dat de christelijk gereformeerde kerk de ware kerk was. 585 00:41:14,290 --> 00:41:19,470 Daar praatte hij relativerend op, over. Hè ik bedoel ook andere kerken waren kerk. 586 00:41:19,470 --> 00:41:23,195 Hij kon ehm, ik heb hem nooit een kerk horen aanwijzen als een valse kerk. 587 00:41:23,300 --> 00:41:24,890 En dat deed Schilder dus wel 588 00:41:24,890 --> 00:41:27,620 en als Schilder dat deed, hoe reageerde de jonge 589 00:41:27,620 --> 00:41:29,330 Co Kleisen dan in zijn gedachten op dat soort dingen 590 00:41:29,330 --> 00:41:35,220 och... Het sloeg helemaal niet aan. Het gleed van mij af, het was iets buiten mij. 591 00:41:35,220 --> 00:41:40,340 Het paste helemaal niet bij mij in dat opzicht ben ik overigens nooit veranderd. 592 00:41:40,340 --> 00:41:49,030 Ik ben voor eenheid, vrede en saamhorigheid. En dan die, alle mensen omvat. 593 00:41:49,030 --> 00:41:58,130 Ik ben er ook heel erg van overtuigd dat ehm, God... Voor zover je die term kunt 594 00:41:58,130 --> 00:42:04,070 gebruiken want daar wil ik ook graag heel erg voorzichig in zijn, ehm, want je 595 00:42:04,070 --> 00:42:10,273 kunt bij, als je dat woord gebruikt, niet een hele duidelijke voorstelling hebben. 596 00:42:10,273 --> 00:42:17,420 Hè ik bedoel ehm, wij verkeren toch voor een groot stuk in onwetendheid. 597 00:42:18,420 --> 00:42:21,340 Maar dat ehm, nou ben ik mijn draad kwijt.. 598 00:42:21,340 --> 00:42:27,590 ehm ja ik zit ook even te denken ja ik zit ook even in- inspannend te luisteren. Ehm.. 599 00:42:27,590 --> 00:42:33,810 wat wat God ehm, ja dat God verbonden is met zijn schepping. Van van.. 600 00:42:33,810 --> 00:42:36,340 o ja u wilt zeggen: het is helemaal alomvattend 601 00:42:36,340 --> 00:42:36,840 precies 602 00:42:36,840 --> 00:42:37,479 dat was het 603 00:42:37,480 --> 00:42:43,318 hè en ik voel mij dus erg thuis bij ehm... Panentheïstisch denken. 604 00:42:44,010 --> 00:42:50,470 Niet te verwarren met pantheïstisch overigens, maar een ehm, hè dus, een ehm, Franse 605 00:42:50,470 --> 00:42:56,170 filosoof heeft eens een keer gezegd: “het is ondenkbaar dat God zijn schepping in de steek 606 00:42:56,170 --> 00:43:02,350 laat.” Dat is een, ook weer zo'n uitspraak die ik herkende in mijzelf: dat kan niet. 607 00:43:02,350 --> 00:43:12,350 En dan betekent dat ook dat ehm, Gods hart net zo goed uitgaat naar de mensen 608 00:43:12,350 --> 00:43:18,320 die in de binnenlanden van Nieuw-Guinea wonen als mensen die geen christenen 609 00:43:18,320 --> 00:43:25,330 zijn in Nederland, of die katholiek zijn in Italië, of Hindoe in India. 610 00:43:25,330 --> 00:43:32,980 En ehm, ik bedoel, ik geloof dat je moet denken vanuit 611 00:43:32,980 --> 00:43:36,349 als christen vanuit een centraal punt in het evangelie. 612 00:43:36,350 --> 00:43:40,010 Dat is namelijk de liefde van God voor de mensen. 613 00:43:40,120 --> 00:43:46,630 En dan kun je met al die theologieën die daarna gekomen zijn gereformeerde theologieën waarbij 614 00:43:46,630 --> 00:43:55,110 gezegd werd “ja, maar...” “Ja, maar,” dat ehm, alleen christenen, alleen mensen die geloven 615 00:43:55,110 --> 00:44:03,740 komen in de hemel ehm, ik denk dat Gods barmhartigheid groter is dan wij ooit denken of beseffen 616 00:44:03,960 --> 00:44:07,209 weet u nog wie die filosoof was? Was dat misschien Gabriel Marcel 617 00:44:07,210 --> 00:44:08,820 juist, was Marcel 618 00:44:08,820 --> 00:44:09,006 oké 619 00:44:09,006 --> 00:44:10,680 kon niet op zijn naam komen 620 00:44:10,680 --> 00:44:13,850 nee geeft niets maar ik zat eraan te de- ik ook iets van die dingen ja oké, interessant 621 00:44:13,850 --> 00:44:20,440 maar de vrijgemaakte kerk was sterk naar binnen gericht, hè ehm men keek naar de eigen voormannen. 622 00:44:21,060 --> 00:44:28,500 Die overigens zelf nooit op andere podia optraden dan ehm, dan eigen podia 623 00:44:28,500 --> 00:44:29,230 ja want zo was het 624 00:44:29,820 --> 00:44:30,990 ja zo is dat geweest. 625 00:44:30,990 --> 00:44:37,240 En het is daarom ook niet zo verwonderlijk, in dat boek dat ik hier heb liggen van A. 626 00:44:37,240 --> 00:44:42,300 van de Beek, 'Van kant tot kuitert en verder', en in andere boeken 627 00:44:42,300 --> 00:44:48,720 waarin theologen worden besproken, daar is ehm Schilder geen item 628 00:44:48,720 --> 00:44:49,280 en en.. 629 00:44:49,280 --> 00:44:49,630 Schilder 630 00:44:49,630 --> 00:44:51,010 ...waarom? Te binnenkerkelijk 631 00:44:51,010 --> 00:44:52,010 te binnenkerkelijk. 632 00:44:52,010 --> 00:44:59,380 Hè je kunt natuurlijk ehm ehm, kijk, men zegt altijd dat ehm, dat kan ik ook wel 633 00:44:59,380 --> 00:45:06,610 onderschrijven, dat Schilder sterk oecumenegericht was, jawel, maar dan wel had hij daar 634 00:45:06,610 --> 00:45:13,760 voorwaarden bij en, daardoor, verdween dan de oecumene vervolgens geheel uit het vizier. 635 00:45:13,760 --> 00:45:15,550 Dat is mijn visie in ieder geval 636 00:45:15,550 --> 00:45:16,830 het was oecumene op zijn voorwaarden 637 00:45:16,830 --> 00:45:21,780 precies. En dat moest dan ehm, ja in het kader van het gereformeerde denken. 638 00:45:21,781 --> 00:45:24,990 Met de Drie Formulieren van Enigheid, enzovoort. 639 00:45:24,990 --> 00:45:31,550 Het was een eenzijdige dialoog, dus eigenlijk helemaal geen dialoog. 640 00:45:32,320 --> 00:45:36,700 Consensus hè, consensus zocht men via bestrijding 641 00:45:36,980 --> 00:45:41,370 mooie uitdrukking. Consensus v- dat proef ik even op de tong: consensus, zocht men via bestrijding 642 00:45:41,370 --> 00:45:48,660 ja en dat, dat is een contradictio in terminis. Dat kan niet. 643 00:45:48,660 --> 00:45:51,510 Consensus is dat je met mensen gaat praten. 644 00:45:51,510 --> 00:45:55,710 Het is ook betreurd, niet alleen door mij, maar betreurd dat Schilder 645 00:45:56,030 --> 00:46:00,840 in de tijd dat hij geschorst was, dat is geloof ik vijf maanden geweest, 646 00:46:02,580 --> 00:46:12,510 ehm dat hij toen niet ehm... Zijn, zijn tegenstanders heeft opgezocht. 647 00:46:13,740 --> 00:46:20,310 En dat het allemaal vanaf de studeerkamerbureau ging, via, via polemiek. 648 00:46:22,130 --> 00:46:27,270 Ik ben overigens van mening dat het recht aan de kant van de vrijgemaakten stond. 649 00:46:27,680 --> 00:46:31,920 En niet aan de kant van wat men synodalen noemde 650 00:46:31,920 --> 00:46:33,890 leg eens uit 651 00:46:33,890 --> 00:46:41,670 ehm, Schilder heeft zich beroept op artikel 31, dat inhield als ik het me 652 00:46:41,670 --> 00:46:51,390 goed herinner, dat ehm... Als een beleid van een meerderenvergadering in 653 00:46:51,390 --> 00:46:56,550 strijd was met Gods woord, dat je je dan niet hoefde te onderwerpen eraan. 654 00:46:56,550 --> 00:47:01,600 En de gereformeerde synode heeft met zeer harde hand 655 00:47:01,760 --> 00:47:06,770 geëist dat men zou onderschrijven wat de synode zei. 656 00:47:06,770 --> 00:47:11,210 En dat ging zelfs zo ver en dat vind ik ook volstrekt onbegrijpelijk en wie zou dat 657 00:47:11,210 --> 00:47:16,820 vandaag de dag nog begrijpen dat aan bepaalde bezwaarde dominees vragenlijsten 658 00:47:16,820 --> 00:47:21,360 werden voorgesteld waarbij ze, waarop ze alleen maar mochten antwoorden met ja of nee. 659 00:47:21,360 --> 00:47:22,870 Dat is toch niet denkbaar? 660 00:47:22,870 --> 00:47:29,540 Want je zult toch ehm, in een ehm, een gedachtengeheel, zul je toch altijd 661 00:47:29,540 --> 00:47:32,400 zeggen: ja dat zie ik nou net een klein beetje anders en dat onderdeel 662 00:47:32,400 --> 00:47:38,130 zie ik niet zo, maar van iemand eisen ja of nee te zeggen, dat is ehm.. 663 00:47:38,130 --> 00:47:39,480 dan verdwijnt de nuance 664 00:47:39,480 --> 00:47:40,730 ja. 665 00:47:40,780 --> 00:47:45,400 En ehm... Dus dat gebrek aan nuance was niet alleen 666 00:47:45,400 --> 00:47:48,550 aanwezig bij vrijgemaakten maar ook net zo goed bij synodalen 667 00:47:48,550 --> 00:47:53,380 nou heeft ehm... De toenmalige synodevoorzitter, dat weet je zelf ook natuurlijk, 668 00:47:53,380 --> 00:47:56,650 Berkhouwer, die heeft een aantal jaren voor zijn dood het boek 'Zoeken en 669 00:47:56,650 --> 00:48:00,040 vinden' geschreven en toen gezegd: “dat hadden we anders moeten doen.” Mee eens 670 00:48:00,040 --> 00:48:05,302 ja natuurlijk. Het had anders moeten gebeuren. 671 00:48:05,303 --> 00:48:09,150 En ehm, nou zegt men wel dat er angst was aan de kant van 672 00:48:09,260 --> 00:48:14,640 synodale voorgangers en ook een angst was bij ehm, Schilder 673 00:48:15,070 --> 00:48:15,860 leg eens wat wat.. 674 00:48:15,860 --> 00:48:16,460 angst 675 00:48:16,460 --> 00:48:16,790 ja.. 676 00:48:16,790 --> 00:48:24,610 namelijk bij de synodalen voor verval, en voor ehm, verdeeldheid ook, maar het 677 00:48:24,610 --> 00:48:28,870 merkwaardige is dat ehm dat is trouwens zo: angst kan nooit een goede, ehm 678 00:48:30,650 --> 00:48:39,220 goede leidsman zijn hè? Dat juist door die angst er verdeeldheid ontstaan is. 679 00:48:41,310 --> 00:48:51,180 En ehm, ja ik denk dat Schilder toch een soort angst gekend heeft voor verval van 680 00:48:51,180 --> 00:48:57,120 de kerk, hè Schilder was toch de man van vasthouden aan de belijdenisgeschriften. 681 00:48:57,120 --> 00:49:04,970 En hij was van mening dat... Als je Gods woord volgde, als je in geloof Gods woord 682 00:49:04,970 --> 00:49:11,920 volgde, en je was lid van de synodale kerk, dan schreef je nog diezelfde dag een brief 683 00:49:11,920 --> 00:49:17,450 aan de synodale kerk waarmee je te kennen gaf dat je overstapte naar de ware kerk 684 00:49:18,310 --> 00:49:19,885 want die synodale kerk dat was een dwalende kerk 685 00:49:20,020 --> 00:49:22,050 dat was een dwalende valse kerk zelfs. 686 00:49:24,250 --> 00:49:27,790 En ja, dat is iets wat ik van huis uit dus niet heb meegekregen hè. Ik 687 00:49:27,790 --> 00:49:32,050 heb ook mijn vader de katholieke kerk nooit een valse kerk horen noemen. 688 00:49:32,300 --> 00:49:37,220 Hij was daar natuurlijk wel erg tegen maar ehm, ehm, ik wil zeggen: die terminologie ook. 689 00:49:37,220 --> 00:49:40,320 Je moet ook niet onderschatten wat taal gedaan heeft hè. Door 690 00:49:40,320 --> 00:49:44,970 bepaalde woorden als valse kerk en ware kerk te gaan gebruiken. 691 00:49:44,970 --> 00:49:47,290 Dat heeft zo'n geweldige invloed. 692 00:49:47,540 --> 00:49:54,620 En ehm, het volk, zeg maar het gewone volk, moest het zeker 693 00:49:54,620 --> 00:49:59,450 in die tijd hebben van wat de voorgangers ehm, zeiden. 694 00:49:59,450 --> 00:50:06,350 Ehm, het was het tijdperk, zeg maar de oorlogsjaren en daarvoor en nog vlak daarna, waarbij 695 00:50:06,350 --> 00:50:10,400 in elke groep, ook bij communisten, socialisten, katholieken, grote voormannen waren. 696 00:50:10,400 --> 00:50:16,100 En die weten de weg. En daar werd naar geluisterd en dat was bij vrijgemaakten natuurlijk ook zo. 697 00:50:16,100 --> 00:50:22,150 Greydanus, Schilder, Kamphuis, enzovoort 698 00:50:22,820 --> 00:50:27,039 maar die jong- ik ga even terug naar die jonge Co Kleisen laten we zeggen '45, die periode. 699 00:50:27,040 --> 00:50:33,420 Aankomende student. Wij hebben ook ehm, Alle en ik in dit kader Jan Lever geïnterviewd. 700 00:50:33,490 --> 00:50:37,260 En Jan Lever zei ook: “ik heb geen moment overwogen om ooit vrijgemaakt te worden. 701 00:50:37,260 --> 00:50:42,180 Maar ik ging wel naar de Jacobikerk om Veenhof te horen (Kleisen: ja). Omdat Veenhof 702 00:50:42,180 --> 00:50:47,060 een aangename man was, goed preekte eigenlijk, en noem maar op.” Dat ook ooit gedaan? 703 00:50:47,880 --> 00:50:50,364 Gekerkt bij, bij zo iemand als Veenhof 704 00:50:51,430 --> 00:51:02,590 nee. Nee. Het ehm... Het paste gewoon... Het had mijn belangstelling niet, zal ik maar zeggen 705 00:51:02,590 --> 00:51:03,880 theologie of de vrijmaking niet 706 00:51:04,380 --> 00:51:05,530 nee allebei niet. 707 00:51:05,530 --> 00:51:10,920 Maar kijk, ik denk dat hier toch ook invloeden van het milieu een rol hebben gespeeld. 708 00:51:11,790 --> 00:51:15,980 Namelijk een zekere lijdzaamheid 709 00:51:16,810 --> 00:51:18,370 van christelijk gereformeerde predikanten 710 00:51:18,370 --> 00:51:24,800 ja. Ik had natuurlijk mijn keuze gemaakt, en daar hield ik het dan ook bij. 711 00:51:24,800 --> 00:51:33,140 En ik had niet, ik heb wel heel erg rondgekeken bij allerlei ehm, soorten kerken. 712 00:51:35,910 --> 00:51:38,610 Alles wat er in Utrecht aan kerken en en groepen was daar ben ik wel een of twee keer geweest 713 00:51:38,610 --> 00:51:39,200 o dat toch wel 714 00:51:39,200 --> 00:51:45,156 ja dat heb ik wel op grote schaal gedaan maar ehm, ja ik vond het allemaal een beetje eigenaardig. 715 00:51:45,157 --> 00:51:49,110 En ehm, ik had een oom en een tante die waren antroposoof. 716 00:51:49,110 --> 00:51:50,870 En daar kwam ik ontz- die woonden in Zeist dat is dicht bij Utrecht en daar kwam ik ontzettend veel. 717 00:51:50,870 --> 00:52:00,300 En ehm, ja dat ik vond dat ook wel interessant maar ja, ook eigenlijk weer ehm... 718 00:52:00,300 --> 00:52:05,950 Het trok me niet zodanig aan dat ik ooit overwogen heb om de daarbij aan te sluiten. 719 00:52:05,950 --> 00:52:13,650 Ik wou eigenlijk alleen maar ehm, laat ik het nou maar eens zeggen in een terminologie die de mijne 720 00:52:13,650 --> 00:52:23,522 niet is, in een bijbelse terminologie, en ehm, de Here vrezen, en doen wat Hij vroeg (lacht een 721 00:52:23,523 --> 00:52:25,820 beetje). Dus uit het christelijk gereformeerde 722 00:52:25,820 --> 00:52:30,050 milieu had ik meegekregen: de eenvoud van het geloof. 723 00:52:30,050 --> 00:52:35,720 Hè en zo had mijn vader het ook, voor mijn vader was het geloof een heel erg eenvoudige zaak 724 00:52:35,720 --> 00:52:40,460 en ook niet daarom, u u koppelt dat ook wel weer terug ehm, aan uw vader, 725 00:52:40,460 --> 00:52:43,582 nooit ook overwogen om terug te gaan naar de christelijk gereformeerde kerk 726 00:52:43,650 --> 00:52:44,710 nee, nee. 727 00:52:45,380 --> 00:52:50,520 Toen ik eenmaal de keus gemaakt had, ehm, ik kwam dus inderdaad laten we 728 00:52:50,520 --> 00:52:53,900 zeggen belangstelling voor wijsbegeerte bij de gereformeerden dat was natuurlijk 729 00:52:53,900 --> 00:52:56,520 de Wijsbegeerte der Wetsidee (Berkelaar: Dooyeweerd/Vollenhoven) ik heb dat 730 00:52:56,520 --> 00:53:01,020 ook geprobeerd om ehm, om daarbij om om mezelf daarvoor te interesseren. 731 00:53:01,020 --> 00:53:04,690 Is niet gelukt. Ik heb na een jaar of wat afgehaakt. 732 00:53:04,690 --> 00:53:09,150 En ook weer hetzelfde, om precies dezelfde reden, er kwamen dan van 733 00:53:09,150 --> 00:53:13,890 die series boeken waarin Zuidema en andere filosofen bespraken.. 734 00:53:13,890 --> 00:53:15,020 de Denkers van Deze tijd 735 00:53:15,020 --> 00:53:16,410 juist, die drie delen 736 00:53:16,410 --> 00:53:17,010 ja, die drie delen, die heb ik staan 737 00:53:17,010 --> 00:53:28,680 ja. En ehm, ja dan werd bekeken, waarin die denkers fout waren! Nou dat lag mij helemáál niet. 738 00:53:28,710 --> 00:53:35,760 Ik ben altijd zo geweest, en nog, dat ik wil bekijken wat boeiend is, wat ik ervan kan leren. 739 00:53:35,760 --> 00:53:40,560 En, in hoeverre die denkers dan mijn blik verruimen. Wat ik eraan heb. 740 00:53:40,560 --> 00:53:45,440 En niet om a priori al te zeggen om wat voor reden dan 741 00:53:45,440 --> 00:53:50,850 ook, van geloof, te zeggen dat ehm, ze zijn verkeerd 742 00:53:51,090 --> 00:53:54,000 overigens over die denkers gesproken: het existentialisme, 743 00:53:54,000 --> 00:53:56,590 is dat nog iets wat wat je las in die jaren 744 00:53:56,590 --> 00:53:57,400 nou ik heb ehm.. 745 00:53:57,400 --> 00:53:58,320 Sartre en de zijnen 746 00:53:58,320 --> 00:54:00,260 ehm, dat niet zoveel. 747 00:54:00,260 --> 00:54:04,960 Ik heb wel van ehm, veel gelezen van de existentiële fenomenologie 748 00:54:06,440 --> 00:54:10,950 Dus ehm, Kwant was dat in die tijd, vond ik machtig mooi. 749 00:54:10,950 --> 00:54:16,100 Die man had een stijl van schrijven kon echt, kon héél mooi schrijven. Luypen ook. 750 00:54:16,100 --> 00:54:26,110 Maar ehm, Kwant was ehm, ordegeestelijke en die heeft ehm, zijn ambt ehm, die 751 00:54:26,110 --> 00:54:29,730 heeft ehm ik geloof zelfs zijn lidmaatschap opgezegd van de katholieke kerk. 752 00:54:29,730 --> 00:54:33,133 En toen hebben we heel weinig meer van Kwant gehoord. Dat is heel erg jammer 753 00:54:33,190 --> 00:54:33,490 ja 754 00:54:33,490 --> 00:54:37,129 maar daar heb ik echt veel van gelezen en veel over nagedacht ook. 755 00:54:37,130 --> 00:54:40,170 Hè dus, ik geloof ook nog altijd dat het kijken naar 756 00:54:40,170 --> 00:54:44,760 fenomenen, naar verschijnselen, dat dat een heel goed iets is. 757 00:54:44,760 --> 00:54:47,420 En mijn bezwaar tegen die tijd van die achter mij 758 00:54:47,420 --> 00:54:50,330 ligt is het denken vanuit bepaalde ideologieën, vanuit 759 00:54:50,760 --> 00:54:51,660 a-prioristisch 760 00:54:51,660 --> 00:54:52,822 precies. 761 00:54:52,822 --> 00:55:00,090 Hè? En ehm, ik ik geloof dus ehm dat vooral jonge mensen, daar moeten jonge mensen al mee beginnen. 762 00:55:00,740 --> 00:55:05,200 Te kijken, ze moeten in de eerste plaats kijken wie ze zelf zijn: wie ben ik. 763 00:55:05,910 --> 00:55:09,920 Als je dat ontdekt hebt, dan kun je ook levenslijnen gaan uitzetten. 764 00:55:10,100 --> 00:55:15,270 En dan kun je, dingen ehm, dan hoef je dus niet te zeggen ja of nee tegen 765 00:55:15,440 --> 00:55:21,272 een theoloog of een filosoof, maar dan kun je kijken wat jij ermee kunt. 766 00:55:21,272 --> 00:55:24,950 En ik, dat denken, dus ik zie eigenlijk de levensopdracht voor ieder 767 00:55:24,950 --> 00:55:29,670 mens zichzelf te kennen, en vanuit die zelfkennis zich te verwerkelijken 768 00:55:29,670 --> 00:55:35,670 in de wereld ten behoeve van jezelf maar vooral ook van de medemens 769 00:55:36,190 --> 00:55:38,390 nou dat lijkt mij een prachtig einde van dit gesprek 770 00:55:38,390 --> 00:55:41,610 dit lijkt mij een prachtig einde van dit gesprek 771 00:55:41,900 --> 00:55:42,060 oké 772 00:55:42,060 --> 00:55:45,340 ja nee dat is echt ontzettend mooi dit, dat laatste